Sunday 7 June 2015

Gempa Sabah: Kenyataan PM

KENYATAAN YAB PM NAJIB RAZAK MENGENAI USAHA MENYELAMAT DAN BANTUAN DI NEGERI SABAH

"Saya berasa sedih membaca laporan kejadian gempa bumi yang berlaku di Sabah. Begitu ramai nyawa yang terkorban, infrastruktur dan bangunan yang mengalami kerosakan. Ada juga masih belum dijumpai.
Saya memberi jaminan bahawa segala usaha sedang dilakukan oleh agensi-agensi kerajaan untuk mencari dan menyelamatkan semua yang masih terkandas di kawasan pergunungan.
YAB TPM selaku Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negara kini berada di Sabah untuk memantau situasi dan mengurus tadbir operasi di sana.
Saya difahamkan bahawa setakat ini, seramai 168 mangsa telah diselamatkan, dengan 19 mangsa terkorban, 8 dari Singapura, 4 dari Malaysia, dan seorang masing-masing dari Jepun, China dan Fillipina. Seramai 56 anggota mencari dan menyelamat masih berada di pergunungan untuk membawa turun 5 lagi mayat mangsa yang belum dikenal pasti.
Takziah kepada keluarga mangsa-mangsa yang terkorban dalam gempa bumi di Sabah. I convey my deepest sympathy and condolences to the families of those who lost their lives in the earthquake in Sabah.
Sebanyak 23 bangunan sekolah dan infrastruktur seperti jalan raya yang mengalami kerosakan akibat gempa bumi. Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan negeri Sabah akan memantau, menyediakan laporan dan mengambil tindakan segera untuk memastikan kesemua ini diperbaiki secepat mungkin demi keselesaan masyarakat terutamanya pelajar di Sabah.
Anggota serta aset Angkatan Tentera Malaysia berada pada keadaan bersiap sedia untuk dikerahkan, manakala Pasukan Mencari dan Menyelamat Khas Malaysia (SMART) yang terdiri daripada paramedik, jurutera dan penyelamat telah pun digerakkan bagi membantu dalam apa bentuk sekalipun.
Wajarlah kita berterima kasih kepada semua yang membantu usaha pencarian, terutamanya malim gunung yang banyak berkorban bagi membantu mangsa gempa bumi.
Walaupun saya kini berada di Jeddah untuk lawatan rasmi, Menteri-menteri, MKN serta agensi Kerajaan yang terlibat dengan kerja menyelamat dan pem
antauan keadaan di Sabah sentiasa memaklumkan perkembangan terkini kepada saya.
Insyallah, bersama-sama mereka yang ada di sini, Solat Hajat akan diadakan malam ini. Moga Allah SWT memelihara rakyat Malaysia terutamanya di Sabah dan memudahkan usaha menyelamat.
Saya harap semua rakyat Malaysia tidak mengira bangsa atau agama akan terus berdoa untuk keselamatan rakyat Sabah."

Facebook Najib Razak


 Najib Razak

2 hrsSaya berasa sedih membaca laporan kejadian gempa bumi yang berlaku di Sabah. Begitu ramai nyawa yang terkorban, infrastruktur dan bangunan yang mengalami kerosakan. Ada juga masih belum dijumpai. Saya memberi jaminan bahawa segala usaha sedang dilakukan oleh agensi-agensi kerajaan untuk mencari dan menyelamatkan semua yang masih terkandas di… More
TWITTER@NAJIBRAZAK

Wpun berada di Jeddah atas urusan rasmi, saya tetap memantau usaha2 menyelamat& bantuan di Negeri Sabah menerusi menteri2,MKN & agensi krjn
Penumpang cemas Kereta api tergelincir

KEADAAN kereta api yang tergelincir. FOTO Angkun Khidri 

Popular Posts