Thursday 13 September 2018

APAKAH CLOUD MINING

 

CLOUD MINING

Dalam erti kata mudah, *cloud mining* adalah aktiviti mining matawang krypto menggunakan kuasa pemprosesan berkongsi (shared processing power) yang dijalankan dari pusat data jarak jauh. Perbezaan utama antara cloud mining dan mining secara tradisional adalah siapa yang memiliki dan mengurus peralatan mining.

Seperti yang kita tahu, dalam mining secara tradisional, seseorang itu perlu membeli peralatan mining, menjalankan proses set up dan mengurus peralatan tersebut. Aktiviti ini memerlukan pengetahuan teknikal yang mendalam serta sistem pengudaraan yang cukup untuk memastikan peralatan mining tidak overheat. Tambahan pula, kos elektrik untuk menjalankan aktiviti mining boleh menjadi tinggi dan mahal, bergantung kepada lokasi.

Manakala, cloud mining pula melibatkan seseorang itu membeli kontrak mining atau share dalam organisasi yang menjalankan aktiviti mining secara tradisional. Secara amnya, terdapat tiga jenis cloud mining :-

1. Hosted Mining – menyewa peralatan mining yang dijalankan oleh syarikat mining..

2. Virtual Hosted Mining – membuat Virtual Private Server dan install mining software anda sendiri.

3. Leased Hashing Power – menyewa sebahagian daripada hashing power, tanpa memerlukan komputer fizikal atau virtual (kaedah ini adalah kaedah paling popular dalam mining) *CMF offer jenis ini*

Melalui pembelian kontrak atau share, anda tidak perlu risau tentang harga peralatan mining ataupun kos mining yang lain, kerana ia semua diuruskan syarikat mining..

Bitcons
Apa itu Bitcoin?

• Bitcoin adalah emas digital.
• Duit (Fiat money) dan emas adalah berbeza sifat.
• Konsep bagi duit adalah ia boleh dicetak bila-bila masa tetapi konsep bagi emas dan Bitcoin adalah sama iaitu tidak boleh dicetak dan ia hanya dilombong.
• Bitcoin dilombong secara digital.
• Bitcoin tidak dimiliki oleh mana-mana negara atau syarikat atau bank Atau institusi .

• Sekiranya anda obses mengenai pelaburan emas dan selalu memikirkan bahawa nilainya akan naik lebih dari 100% satu hari nanti, janganlah anda terkejut apabila mengetahui bahawa pada tahun 2011, 1 unit Bitcoin hanya bernilai RM4 dan pada hari ini(2018),nilai 1 unit Bitcoin telah mencecah RM30000! (melebihi 700% dalam waktu 5 tahun) dan nilai ini akan terus meningkat sejajar dengan permintaannya yg semakin bertambah.

• Perniagaan menggunakan emas telah dipraktikkan sejak azali lagi.

• *Sekarang adalah masa untuk menggantikan wang kertas dengan Bitcoin yang menggunakan konsep yang sama dengan emas.*


Popular Posts